APA
ITU SISC+?
SISC+.....
bermakna
School Improvement Specialist Coach
atau
Jurulatih khas / pakar
penambahbaikan sekolah.
+
, bermaksud GTP 2.o
Sebagai seorang pegawai SISC+, anda
mempunyai TIGA tanggungjawab utama
T/JAWAB
|
AKTIVITI
|
SEK.REN
|
SEK.MEN
|
Lawatan ke Sekolah
|
1.
Lawatan ke sekolah dan penyeliaan dalam kelas
untuk coaching. ( individu &
kumpulan guru ).
2.
Melakukan aktiviti bimbingan , tunjuk ajar
pemerhatian dalam bilik darjah, bimbingan perseorangan, syor model pembelajaran dan bengkel kepada guru.
|
3
HARI
|
4
HARI
|
Menguasai
Program
KPM
|
1.
Latih dan kuasai program berkaitan
KSSR,
KSSM, SBA, dan LINUS
2.
Pastikan informasi berkaitan pendidikan yang disebarkan kepada
guru adalah sahih.
3.
Permudahkan, pimpin, selia, dan aturkan latihan
untuk guru bagi subjek teras berkaitan keperluan bagi KSSR, KSSM dan SBA.
4.
Perhatikan/amati isu yang dihadapi oleh guru dalam
pelaksanaan program.
5.
Aturkan aktiviti pembiasaan dengan PTA dan
komuniti tempatan bagi kurikulum baru dan SBA.
|
1.5
HARI
|
0.5
HARI
|
Pelaporan,
pemantauan dan kemajuan
|
1.
Lapor dan bantu guru mengatasi masalah dan isu.
2.
Sediakan laporan kepada ketua unit / pegawai meja / PPD bagi
aktiviti dan tindakan yang telah diambil juga penambahbaikan yang disyorkan
bagi pengajaran dan pengajaran.
3.
Cadangkan penambahbaikan
kepada PPD berdasarkan pemerhatian di
sekolah dan maklumbalas dari guru-guru.
|
0.5
HARI
|
0.5
HARI
|
PRINSIP
SISC+
S
|
I
|
S
|
C
|
Sebelum
melakukan maklumbalas, nyatakan / alu-alukan kekuatan kochee
anda
|
Mohon guru reflek kekuatannya dan aspek
yang boleh di perbaiki.
Luangkan
lebih masa berbincang dan menerangkan kekuatan guru seperti dapat dalam TCT.
|
Guna
4 langkah model maklumbalas dan sediakan cadangan
bagaimana guru boleh
diperbaiki.
|
Akhiri
/ tamatkan maklumbalas dengan sesi penghargaan / pujian.
|
STRENGH
|
INQUIRE
|
SUGGESTION
|
COMPLIMENT
|
1. Full time teacher
coaches –improve roll-out of new curriculum and
assessments
-coach teachers on basic instructional
practice.
2. Conduct teacher coaching visits
3. Implement centrally approved programes
4. Report, monitor and ensure development of
teacher.
5. Escalate issues and identify interventions
required.
6. Support where it is most needed – target
support and interventions for school.
7. As SISC+, you are the core of this
initiative’s seccess becouse:
You have been identified excellent
educators. You will own the relationships with the
teachers in Schools. You are the key role
models who can influence, motivate and
inspire our teachers.
8. All coaching roles streamlined into a single
role – the SISC+ supporting teachers on
curriculum, assessment and pedagogy.
9. Willing to learn and try new teaching and
learning techniques and approches.
10.
SISC+ and SI Partner will be grouped into coaching teams
APA
BOLEH ADA LAKUKAN JIKA GURU MENOLAK UNTUK DIBIMBING?
Fahami
masalah untuk diatasi
|
1.
Tanya
dengan ikhlas lagi berhemah guru tersebut
mengapa dia enggan.
2.
Jika
ianya ternyata bukan isu berat, cuba selesaikannya. Jika ketiadaan masa
dengan guru tersebut, dapatkan bantuan dari pengetua bagi mengatasinya.
|
Lebihkan masa untuk memupuk hubungan peribadi
|
1.
Teruskan
pertemuan dengan guru tersebut dengan pengisian aktiviti pra-coaching.
2.
Pertemuan
secara individu adalah lebih baik dengan tidak ada sebarang unsur paksaan.
Pemerhatian dalam kelas sebaiknya dilakukan apabila guru tersebut benar-benar
selesa.
|
Bersama
membuat pemerhatian
|
1.
Anda
boleh mengajak guru tersebut membuat pemerhatian terhadap ketua panitia atau guru
cemerlang supaya dia berasa bahawa
pemerhatian dalam kelas adalah perkara lumrah.
PENTING:
Lakukan ini hanya guru sepenuhnya selesa dengan idea ini.
|
Penyelesaian
isu
|
Berunding dengan
SIP+ bagi membawa perkara ini untuk perhatian pengetua untuk diselesaikan dengan
guru tersebut.
PENTING: Ini dilakukan
sebagai langkah akhir setelah pelbagai cara gagal.
|
SEBAGAI SEORANG SISC+,
PERANAN PENTING YANG PERLU ANDA MAINKAN SEBAGAI MENTOR ;
Maklumbalas dan bimbingan melalui dua
cara:
Anda patut sentiasa banyak bertanya
soalan terbuka, menggalakkan guru bercakap tentang perasaan mereka. Hanya bila
anda benar-benar faham kedudukannya barulah anda boleh membimbingnya bagi mengatasi segala ketakutan, kesangsian atau
salah faham.
Peranan anda ialah untuk menyokong
guru, bukan untuk memantau / mengawas
guru:
Melawat guru bukanlah menilai bagi melaporkan prestasi mereka. Kita
menilai guru bagi memahami bagaimana
boleh membantu mereka membangun secara berkesan di dalam kelas. Anda patut fikir anda adalah pembimbing, bukannya ketua.
Fokus pada yang positif, bukan yang
negatif:
Pastikan anda memujuk guru
dan menghargai apa yang mereka buat. Kita mahu guru kita merasa suka / gembira
dengan pekerjaan mereka dan berbeza apa yang mereka sangka, bermotivasi dan
diletakkan penghargaan untuk melakukan
perubahan mendatang
izinkan saya copy sebagai panduan..manu tahu ada peluang jadi guru sisc+
BalasPadamSalam 1-Malaysia,
BalasPadamSaya ingin mendapat penjelasan dan pembetulan untuk
1) "No5. Escalate issues and identify interventions required". Pada pendapat saya, SISC+ sepatutnya "identify issues and recommend interventions as and when/ if required." Kami tidak sepatutnya "escalate" = "worsen" atau memburukkan situasi.
2) No 3; "programes" = "programmes"
3) No 7; "seccess becouse" = "success because"
4) No 9: "approches" = "approaches"
Sekian, terima kasih.
saya telah dicalonkan untuk memegang jawatan ini...Saya juga bukanlah guru cemerlang..apapun..di dalam temuduga nanti saya akan mencuba yang terbaik..terima kasih atas input yang sangat sangat membantu saya..doakan saya berjaya yer!
BalasPadamHebat....tq
BalasPadamNapa ye ada sisc belagak melebihi guru pakar atau cemerlang malah kadang kala ada yang melebih sangat, lebih dia dari nazir persekutuan. Banyak sisc datang hanya nak cari salah.
BalasPadamTahniah atas perkongsian berkaitan peranan SISC+. Teruskan perkongsian kerana ia akan memantapkan kefahaman penulis dan pembaca.
BalasPadamterima kasih atas info ini..sgt bermakna rupanya jd pembimbing mcm sisc + ni..
BalasPadam